Detailsalget steg i november
Detailomsætningsindeks november 2014
Fra oktober til november steg detailsalget 0,8 pct. Stigningen kom efter en tilsvarende stigning i oktober. Detailsalget i perioden september-november var 0,6 pct. højere end i perioden juni-august. Stigningen skyldes salget af andre forbrugsvarer, som steg 1,0 pct. i november, og salget af beklædning mv., som steg 2,8 pct. Varegruppen andre forbrugsvarer udgør 45 pct. af det samlede detailsalg, mens beklædning mv. udgør 10 pct. Salget af fødevarer og andre dagligvarer udgør de resterende 45 pct. af detailsalget og var stabilt med en stigning på 0,1 pct. i november. Tallene er korrigeret for prisudvikling, normale sæsonudsving og effekten af handelsdage.
Større salg end i samme periode sidste år
Korrigeret for prisudvikling, men ikke for sæsonudsving og effekten af handelsdage, var detailsalget i november 0,8 pct. højere end i samme måned året før. Detailsalget i perioden september-november var 1,5 pct. højere end i samme periode 2013.
Fremgang i detailhandel med elektriske husholdningsapparater i oktober
Salget i detailhandel med elektriske husholdningsapparater var i oktober 12 pct. højere end i samme måned sidste år. Detailhandel med computere, ydre enheder og software havde 9 pct. højere salg i oktober end samme måned sidste år. Branchetallene offentliggøres med en måneds forsinkelse i forhold til det samlede detailsalg og de varegruppeopdelte tal. Branchetallene er ikke korrigeret for sæsonudsving, effekten af handelsdage eller prisudvikling.
Indgår internethandel i tallene?
Detailomsætningsindekset er baseret på omsætningstal indberettet af danske detailvirksomheder. Heri indgår også danske internetbutikker. Detailvirksomheder, der både har handel i fysiske butikker og handel via internettet, inkluderer begge dele i omsætningstallene.
Den internethandel, der ikke indgår i tallene, er altså internethandel, der ikke er foretaget i danske detailvirksomheder, fx danskeres køb hos udenlandske internetbutikker og internethandel direkte hos produktions- eller engrosvirksomheder. Køb af tjenester som fx rejser og mobiltelefoni indgår slet ikke i detailomsætningsindekset, og det er områder, hvor internethandlen udgør en stor del af omsætningen.
Revisioner af foregående måneder
Detailsalget faldt 0,5 pct. i september og steg 0,8 pct. i oktober. Udviklingen er i september opjusteret med 0,3 procentpoint og i oktober med 0,1 procentpoint i forhold til seneste udgivelse. Revisionerne skyldes sæsonkorrektionen. Tallene for oktober og november i denne offentliggørelse er foreløbige.
Detailomsætningsindeks, korrigeret for prisudvikling og sæsonudsving
|
2014 |
|
Juni |
Sept. |
|||||||
|
Apr. |
Maj |
Juni |
Juli |
Aug. |
Sept. |
Okt.* |
Nov.* |
|
2014 |
2014 |
|
indeks 2010 = 100 |
||||||||||
Detailhandel i alt |
95,2 |
95,5 |
94,9 |
94,9 |
95,4 |
94,9 |
95,7 |
96,4 |
|
95,0 |
95,6 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
95,5 |
95,8 |
95,8 |
95,5 |
95,3 |
95,1 |
95,1 |
95,2 |
|
95,5 |
95,1 |
Beklædning mv. |
88,7 |
92,4 |
88,9 |
89,6 |
91,5 |
85,4 |
88,8 |
91,3 |
|
90,0 |
88,5 |
Andre forbrugsvarer |
96,3 |
95,8 |
95,4 |
95,5 |
96,4 |
96,8 |
97,8 |
98,8 |
|
95,8 |
97,8 |
|
procentvis ændring i forhold til foregående måned / tre måneder |
||||||||||
Detailhandel i alt |
0,2 |
0,3 |
-0,6 |
0,0 |
0,5 |
-0,5 |
0,8 |
0,8 |
|
-0,2 |
0,6 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
0,3 |
0,3 |
0,0 |
-0,3 |
-0,2 |
-0,2 |
0,0 |
0,1 |
|
0,0 |
-0,4 |
Beklædning mv. |
-1,1 |
4,2 |
-3,8 |
0,8 |
2,1 |
-6,6 |
4,0 |
2,8 |
|
-0,3 |
-1,6 |
Andre forbrugsvarer |
0,4 |
-0,5 |
-0,5 |
0,1 |
0,9 |
0,4 |
1,1 |
1,0 |
|
-0,3 |
2,2 |
* Foreløbige tal. |
Detailomsætningsindeks, korrigeret for prisudvikling
|
2013 |
2014 |
|
Sept. |
Sept. |
||||||
|
Aug. |
Sept. |
Okt. |
Nov. |
Aug. |
Sept. |
Okt.* |
Nov.* |
|
2013 |
2014 |
|
indeks 2010 = 100 |
||||||||||
Detailhandel i alt |
95,7 |
88,6 |
92,0 |
96,7 |
96,7 |
89,2 |
94,8 |
97,4 |
|
92,4 |
93,8 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
98,4 |
88,8 |
92,4 |
97,4 |
98,5 |
90,1 |
94,5 |
94,7 |
|
92,9 |
93,1 |
Beklædning mv. |
86,2 |
84,9 |
89,8 |
87,9 |
89,3 |
78,0 |
90,9 |
87,7 |
|
87,5 |
85,5 |
Andre forbrugsvarer |
95,2 |
89,2 |
92,1 |
98,1 |
96,7 |
90,8 |
96,0 |
102,5 |
|
93,1 |
96,4 |
|
procentvis ændring i forhold til samme måned / tre måneder året før |
||||||||||
Detailhandel i alt |
-0,1 |
-1,7 |
-1,5 |
1,1 |
1,0 |
0,7 |
3,0 |
0,8 |
|
-0,7 |
1,5 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
1,4 |
-1,1 |
0,5 |
4,1 |
0,0 |
1,5 |
2,3 |
-2,8 |
|
1,2 |
0,3 |
Beklædning mv. |
-5,3 |
-8,7 |
-6,3 |
2,5 |
3,6 |
-8,2 |
1,2 |
-0,2 |
|
-4,4 |
-2,3 |
Andre forbrugsvarer |
-0,6 |
-0,7 |
-2,3 |
-1,9 |
1,5 |
1,8 |
4,2 |
4,5 |
|
-1,7 |
3,5 |
* Foreløbige tal. |
Nyt fra Danmarks Statistik
22. december 2014 - Nr. 660
Hent som PDF
Næste udgivelse: 22. januar 2015
Kontakt
- Kari Anne Janisse, tlf. 39 17 36 09
- Kim Larsen, tlf. 39 17 33 58
Kilder og metode
Detailsalget er et mængdeindeks korrigeret for prisudvikling, normale sæsonudsving og effekten af handelsdage. Varegruppernes vægt i indekset var: fødevarer og andre dagligvarer 44,4 pct., beklædning mv. 8,2 pct., andre forbrugsvarer 47,4 pct. for 2021. Stikprøve, beregningsmetoder m.m. er beskrevet i statistikdokumentationen. Se også emnesiden detailomsætningsindeks.